“Uit een behoefte aan verdergaande digitalisering en innovatie en op basis van bewezen effectiviteit, hebben we in februari 2020 het initiatief genomen om een digitale poli op te zetten”, vertelt bestuurder Anne-Maria Schram. In juni 2020 startte de poli met een team van vier behandelaren. Inmiddels krijgen 120 cliënten een volledig digitale behandeling en is er een multidisciplinair van GZ psychologen, psychotherapeut, psychiater, klinische psycholoog, ervaringsdeskundige en een trajectbegeleider.
Werkwijze
Het multidisciplinaire team behandelt de cliënt intensief en kortdurend op verschillende leef domeinen. Hierbij worden beeldbel-behandelgesprekken ondersteund met begeleide Ehealth via Minddistrict-modules, deelname aan zelfhulpgroepen waarin persoonlijk herstel centraal staat en arbeidsrehabilitatie en/of dagbesteding. Dit alles 100% digitaal. Er zijn op dit moment geen wachttijd, reiskosten of reistijd. Er is wel een verwijzing voor specialistische GGZ van de huisarts nodig. Vanuit de eigen vertrouwde plek logt de cliënt in wanneer hij wil. De videogesprekken met de behandelaar zijn op afspraak, in een beveiligde omgeving. In de digitale poli vindt ook wetenschappelijk onderzoek plaats naar online schematherapie en het behandelen van slaapstoornissen bij depressieve stoornissen.
Ervaringen
Nathan Bachrach, klinisch psycholoog: “De eerste behandelervaringen zijn bij het overgrote deel van de cliënten goed, bij enkele cliënten komen we tot de conclusie dat zij vanuit de Digitale poli moeilijker te behandelen zijn. Het gaat dan om cliënten met psychotische klachten, acute suïcidaliteit, lithium-behandeling en LVB. Bij deze cliënten hebben de medewerkers van de Digitale poli contact gezocht met de programmaleiders van de reguliere poli’s om af te stemmen over interne doorverwijzingen.”
‘Een groot voordeel is dat je je in je eigen vertrouwde omgeving soms veiliger voelt’ Gerda Snoek, psychiater
“Iedereen werkt tegenwoordig online, de covid-19 pandemie speelt daar natuurlijk een grote rol in. Voor mij en voor de cliënt is het fijn dat er geen reistijd is, dat is een groot voordeel. Voor mezelf vind ik het prettig dat ik meer regie heb over de indeling van mijn werkdag.
Bij het online behandelen haal ik de context van de cliënt erbij, zo praat ik even over de kat of een schilderij wat ik op de achtergrond zie. Wat betreft de medicatie werken we samen met de huisartsen, om tussendoor bijvoorbeeld de bloeddruk te meten.”
‘Het delen van emoties gaat prima’ Josje, cliënt
Josje had in augustus 2020, een week na de aanmelding, haar eerste therapieafspraak met Gerda via de digitale poli. “Ik zag er eerst tegenop, maar het viel me alles mee. Ik vind het een groot voordeel dat ik op een rustige plek in mijn eigen veilige omgeving ben. Het delen van emoties, het doen van oefeningen, het gaat echt prima. Ook technisch verloopt het goed, maar een goede verbinding is een vereiste. En de klik met mijn behandelaar is er. Alles samen maakt dat de digitale poli voor mij uitstekend werkt.”
Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van Cookies. Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord. Wil je meer informatie? Klik dan hier.